Raadsinformatieavond Omgevingsplan en gemeenteraad

• 09 maart 2020 19:30 tot 22:00
  • locatie: Triade, Middenweg 2

Geachte raads- en commissieleden,

Maandag 9 maart a.s. organiseren wij een raadsinformatieavond over het omgevingsplan. Dit plan vervangt bij invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2021 de huidige bestemmingsplannen. Het Omgevingsplan vormt daarmee de regelgeving voor activiteiten in de fysieke leefomgeving (denkt u aan: bouwen, slopen, verandering van functie, etc.).
Tijdens deze avond wordt u bijgepraat over de totstandkoming van het omgevingsplan voor de gemeente Den Helder en verkennen we de voorkeuren van uw raad.

Doel en aanleiding

Op 1 januari 2021 gaat de Omgevingswet van kracht. Dit betekent een grootschalige verandering van het omgevingsrecht in Nederland. Een belangrijk onderdeel van deze verandering is een verplicht omgevingsplan per gemeente. Bij invoering van de Omgevingswet worden alle bestemmingsplannen van de gemeente automatisch een tijdelijk omgevingsplan. Iedere gemeente heeft vanaf dan tot 2029 de tijd om dit tijdelijke omgevingsplan om te vormen naar een definitief omgevingsplan, waarin alle voor de fysieke leefomgeving relevante regels voor de gemeente in vastliggen. Uw gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het omgevingsplan.

Met deze raadsinformatieavond informeren wij uw gemeenteraad over de veranderingen bij de invoering van de Omgevingswet en over de overgang van bestemmingsplannen naar één omgevingsplan. Daarnaast willen we – op een laagdrempelige manier – met u zoeken naar de voorkeuren bij het opstellen van het omgevingsplan.

Locatie en tijd

De raadsinformatieavond vindt plaats in de bovenzaal van de Triade, Middenweg 2, 1782 BG Den Helder.

Inloop is vanaf 19:15, start om 19:30.

Aanmelding

In verband met de organisatie stellen wij het op prijs als u zich vooraf aanmeldt, dit kan door een mail met als onderwerp ‘aanmelding 9 maart’ te sturen naar i.zwier@denhelder.nl

Aanvullende informatie

Wilt u zich vooraf inlezen over de achtergrond van de Omgevingswet of over (de totstandkoming van) het omgevingsplan? Uitgebreide informatie vindt u op de webpagina van het landelijke programma ‘Aan de slag met de Omgevingswet’:

We kijken uit naar een interessante bijeenkomst en hopen op uw aanwezigheid.

Met vriendelijke groet,

Heleen Keur