Terugblik Blue School Congres in Fort Kijkduin

Gepubliceerd op: 30 maart 2023 11:03

Op woensdag 22 maart werd in Fort Kijkduin het Blue School Congres gehouden. Er zijn in Nederland tot nu toe twee scholen die het Blue School certificaat hebben en allebei staan die in Den Helder: de Jac. P. Thijsse basisschool en Scholen aan Zee. Gemeente Den Helder is één van de partners van het Europese Blue School programma; wethouders Fotigui Camara en Pieter Kos verzorgden de opening en de afsluiting van de dag.

Het Blue School programma staat voor duurzaamheid en bewustwording op het gebied van zeeën en oceanen. Scholen aan Zee draagt hier aan bij met verschillende projecten, waaronder de Young Solar Boat Challenge en de Zeeweek. Op de Jac. P. Thijsse school wordt elk jaar een bijpassend project uitgevoerd, zoals het project voedsel uit zee via duurzame visserij. Ook VONK was aanwezig met een weergave van hun projecten: de school is gepresenteerd als aankomend Blue School.

Duurzaamheid oceanen en zeeën
Het congres verwelkomde onder andere scholen die zich verder willen verdiepen in het Blue School programma en de internationale betekenis hiervan voor onderwijs en leerlingen. Verschillende sprekers vertelden over het leven in de oceanen en de zeeën en op welke manier wij daarmee duurzaam kunnen omgaan. Naast de wethouders waren ook Jane Lobles (commissielid CDA), Frank Loman (Commissielid Stadspartij Den Helder) en Henriëtte Weerstand-Slot (fractievoorzitter VVD).

"Zeer geslaagde dag"
Frank Loman: "De dag was ontzettend interessant, met internationale presentaties, workshops en sea- talks. Ik vind het super dat jongeren al zo vroeg bij dit thema worden betrokken. Ook de muzikale optredens door de Jac. P. Thijsse school waren fantastisch om te zien. Ik ben er trots op dat wij hier in Den Helder de eerste Blue Schools van Nederland hebben in zowel het primair- als het voortgezet onderwijs. En hartstikke goed om te horen dat ook Vonk dit jaar de status van Blue School zal krijgen. Al met al een zeer geslaagde en inhoudelijk goede dag."

Jane Lobles: "Allereerst ben ik ontzettend trots op onze stad die als eerste van Nederland maar liefst twee scholen heeft die gecertificeerd zijn als Blue School en er komt straks naar verwachting zelfs een derde school bij. Hoe geweldig is dat! De leerlingen en jongeren van de Jac. P. Thijsse school en Scholen aan Zee deelden met zichtbaar plezier hun ervaringen. Daarnaast heb ik gesproken met Europarlementariër Andy Konyoudakis. Zij vertelde gepassioneerd over the blue economy en wat het betekent om onderdeel te zijn van het blue school-netwerk in Europa. Binnen het netwerk wordt veel van elkaar geleerd terwijl kinderen spelenderwijs educatie over dit thema meekrijgen. Kortom, een mooi event met bevlogen sprekers en onderwerpen op een superlocatie."

Henriëtte Weerstand-Slot: "Een dag om dubbeltrots op te zijn. Op onze gemeente, die onze stad zo mooi op de kaart zet én op het onderwijs. Stuk voor stuk enthousiaste en bevlogen leerkrachten en docenten die er samen met de studenten een inspirerende dag van hebben gemaakt."

Op de foto: Jane Lobles op het Blue School Congres

Jane Lobles