Terugblik presentaties stationsgebied en durfsport op zee tijdens raadsvergadering 21 november

Gepubliceerd op: 14 december 2022 10:12

Tijdens de raadsvergadering van maandag 21 november presenteerden twee inwoners hun voorstel voor Den Helder. Deze presentaties vormden het alternatief voor de ideeënmarkt, die eerder dit jaar niet doorging: op deze manier was er voor inwoners Edwin de Hond en Piet van Doesburg toch gelegenheid hun idee onder de aandacht te brengen.

Edwin de Hond gaf een toelichting op zijn plan om met de vernieuwing van de binnenstad ook (de omgeving van) het station mee te nemen. Ter illustratie nam hij tekeningen en foto's mee. Edwin: "Zeestad werkt volop aan stadsvernieuwing. Sinds het afketsen van het stadhuisplan bij het station is dit gebied helaas niet meer betrokken bij de vernieuwingsplannen. Bijzonder jammer, zeker nu ook het NS-stationsgebouw een monumentenstatus heeft gekregen. De omgeving op- en rond het station is momenteel niet aantrekkelijk, terwijl dit wel de plek is waar mensen via het openbaar vervoer in onze stad aankomen. Veel reizigers geven aan het wachten niet prettig te vinden; het voelt niet veilig. Het zou mooi zijn om dit gebied een nieuwe uitstraling te geven."

(tekst loopt door onder foto)

Stationsgebouw DH
Stationsgebouw Den Helder

"Prettige manier van presenteren"
Edwin de Hond: "Ik vond het een goede avond. Vooraf heb ik even kennisgemaakt met de burgemeester, die me nog wat uitleg gaf. Deze manier van presenteren werkt fijn: er was voldoende ruimte voor vragen en die werden dan ook zeker gesteld. De reacties waren positief, net als het inhoudelijk meedenken van de raadsleden. Ik kijk hier tevreden op terug en ik hoop natuurlijk dat mijn voorstel een vervolg krijgt."

Piet van Doesburg pleitte in zijn presentatie voor een betere infrastructuur rondom durfsport op zee, inclusief foto's. Piet: "De ontwikkeling en veiligheid van watersport kan een stuk beter. De groep watersporters (waaronder zeezwemmers en kitesurfers) heeft nu geen veiligheidsstation en uitvalsbasis voor hun activiteiten. Auto's en aanhangers worden geparkeerd op de openbare weg op Huisduinen en omkleden, sanitair, communicatie en veiligheid worden geregeld vanaf een parkeerplaats. Veel durfsporters lopen zo gevaar bij hun tochten op de Noordzee: ze maken gebruik van het zelfde stukje Noordzee als de (zeer snel varende) zeeschepen. De Kustwacht ziet alleen de zeeschepen en bij harde wind kunnen sporters snel uit zicht raken. Ik wil graag in gesprek om te komen tot oplossingen."

"Fijn om met open vizier te praten"
Piet van Doesburg: "Ik vond het erg waardevol om op deze manier met de gemeenteraad van gedachten te kunnen wisselen. We hebben onder andere gesproken over veiligheid, communicatie en een plek waar je jezelf kunt omkleden. Doorgaans ervaren veel mensen een grote afstand tussen overheid en inwoners; harstikke fijn om deze avond met open vizier met elkaar te praten."

Stadspartij Den Helder: "Twee ideeën met meerwaarde"
Fractievoorzitter Harrie van Dongen (Stadspartij Den Helder) heeft de presentaties met veel belangstelling gevolgd. Harrie: "Het is altijd leuk als inwoners met ideeën komen. Zo had ik bijvoorbeeld geen weet van de problemen die mijnheer Van Doesburg schetste, over durfsporters op zee. Ik denk dat het waardevol zou zijn als hij in contact komt met mensen die hierin wat kunnen betekenen, zeker gezien de risico's die hij benoemt. De presentatie van mijnheer De Hond was erg beeldend, met goede onderbouwing en een mooie uitwerking. Als partij denken we dat dit plan een mooie afronding zou kunnen zijn van de stadsvernieuwing in het centrum. Het stationsterrein zelf behoort overigens toe aan ProRail, maar wij vragen graag aan het college of ze hier eens naar willen kijken en eventueel het gesprek aan willen gaan met ProRail."