Startsein voor renovatie van het brugwachtershuisje

• 16 september 2021 15:00 tot 15:30
  • locatie: Ankerpark 1

Zoals eerder aangekondigd gaat de gemeente het vervallen brugwachtershuisje aan het Ankerpark 1 aanpakken.

Aanstaande donderdag, 16 september, wordt hiermee gestart met het plaatsen van hekken.

Wethouder Kees Visser legt samen met raadslid Nancy List en de heer Piet Smit, zoon van de laatste bewoner van het brugwachtershuisje, tussen 15.00 en 15.30 uur de laatste hand aan het hekwerk. Hiermee geven zij symbolisch het startsein voor de renovatie van het brugwachtershuisje.

Het brugwachtershuisje is in 1850 gebouwd als onderdeel van de voormalige houten dubbele brug die de Visbuurt met de haven verbond. De laatste brugwachter heette Johan Smit. Hij woonde in het huisje aan het Ankerpark 1. Later was hij havenmeester (na de sloop van de Ankerparkbrug) van de Helderse haven. De gemeente wil het pandje aan laten wijzen als gemeentelijk monument. Ook start ze een onderzoek naar een passende herbestemming voor het huisje binnen de kaders van het havengebied.

U bent van harte uitgenodigd om dit startmoment bij te wonen.