Afscheid Harmen Krul en installatie Jane Lobles

Gepubliceerd op: 16 mei 2023 19:05

Tijdens de raadsvergadering van 15 mei heeft Harmen Krul afscheid genomen van de gemeenteraad. Met installatie van Jane Lobles is de vertegenwoordiging van het CDA in de gemeenteraad weer compleet. Harmen Krul is vijf jaar raadslid geweest. Sinds een aantal maanden is hij actief in de Tweede Kamer. Tijdens zijn raadsperiode nam hij veel extra taken op zich, onder andere als voorzitter van de agendacommissie, waarnemend voorzitter van de gemeenteraad en als lid van de begeleidingscommissie voor het onderzoek naar Port of Den Helder.

Voorzitter Jan de Boer sprak: "Harmen is altijd kritisch geweest op de inhoud en nam niets klakkeloos aan. Hij stond wel altijd open voor argumenten van anderen. Ook zocht Harmen vaak de samenwerking en harmonie tussen partijen die het over zaken niet eens waren. Hij zocht naar de overeenkomsten en niet naar de verschillen, om zo tot het best mogelijke resultaat te komen."

Harmen wil de Helderse raad dan ook meegeven dat het belangrijk is om weg te blijven van verdeeldheid en te zoeken naar manieren om samen op te trekken: "Het voelt misschien heel comfortabel om iets te hebben waar je als raad jaren over kan discussiƫren, maar ik wil echt meegeven om dat niet te doen. Daarnaast: focus op hoofdzaken." Harmen geeft aan dat het toch enigszins vreemd voelt om afscheid te nemen. "Ik ben dan wel niet het langs zittende raadslid, maar ik ben wel al meer dan de helft van mijn volwassen leven raadslid geweest in deze gemeente." Tot slot bedankte hij het college, de raadsleden, de griffie en de inwoners voor hun betrokkenheid en inzet. Bij het afscheid was ook voormalig burgemeester Koen Schuiling (nu burgemeester van Groningen) aanwezig.

Vertrouwd gezicht: Jane Lobles
Jane Lobles is voor sommigen al een vertrouwd gezicht: ze werkte al jaren als commissielid voor het CDA. Bij de afgelopen verkiezingen stond ze op de vierde plek terwijl het CDA drie zetels kreeg.

Afscheid Harmen Krul
Een beeld uit het afscheidsmoment van Harmen Krul.

Bekijk hier het videomoment van de raadsvergadering.