Even voorstellen: Martine Klaassen Bos is secretaris van de Rekenkamer

Gepubliceerd op: 09 januari 2024 10:01

Sinds 1 december 2023 is Martine Klaassen Bos secretaris van de Rekenkamer in de gemeente Den Helder. Martine: "De Rekenkamer helpt de gemeenteraad door kennis te verzamelen, beleid te evalueren of te adviseren over de aanpak van maatschappelijke problemen. Dat is in het belang van de organisatie en het bestuur, maar vooral ook waardevol voor de inwoners van Den Helder."

Voor Martine is de Rekenkamer inmiddels een vertrouwde omgeving. Martine: "Ik ben secretaris (geweest) van verschillende rekenkamers, nu dus met veel plezier bij gemeente Den Helder. De Rekenkamer doet onderzoek naar het door de gemeente gevoerde bestuur. De Rekenkamer helpt de gemeenteraad door kennis te verzamelen, beleid te evalueren of te adviseren over de aanpak van maatschappelijke problemen. Dit is in het belang van de organisatie en het bestuur, maar ook waardevol voor de inwoners van de gemeente Den Helder. Ooit ben ik gestart op de afdeling juridische zaken bij de gemeente Medemblik. Vervolgens ben ik via de griffie van Medemblik overgestapt naar de griffie van Hollands Kroon. Daar ben ik raadsadviseur en ook secretaris van de Rekenkamer."

Met een behoorlijke stapel kennis en ervaring op zak heeft Martine een duidelijke visie op het werk van de Rekenkamer. "Het is belangrijk dat een onderzoek van de Rekenkamer een bijdrage levert aan de controlerende rol van de raad. De onderzoeksonderwerpen moeten aansluiten bij de ambitie en wensen van de raad. Omdat een rekenkameronderzoek extra druk kan geven op de werkzaamheden van de organisatie is het belangrijk om aandacht te besteden aan een goede relatie tussen organisatie, bestuur en de rekenkamer.

Goed om te weten
"Ik werk twee dagdelen per week voor de griffie, maar ik ben vijf dagen per week telefonisch bereikbaar en natuurlijk mag je me altijd mailen via m.klaassenbos@denhelder.nl. En tot slot: ik vind Willemsoord echt een prachtige locatie om te werken. Voor iedereen, maar een extra leuk persoonlijk detail is dat mijn voorvader hier 19e eeuw woonde op het Wachtschip Willemsoord, hoe mooi is dat?"

Martine Klaassen Bos woont in Hoorn met haar man Paul. Samen hebben ze vier kinderen, waarvan twee thuiswonend.

Martine Klaassen Bos