Raadsleden in de klas bij Vonk: van "béétje saai" naar "heel interessant!"

Gepubliceerd op: 23 januari 2023 14:01

Op woensdag 11 januari bezochten raadsleden Mirjam Dijk en Jildau Meijer een groep 4- en 5-havostudenten van onderwijsorganisatie Vonk. Bewapend met een presentatie over de gemeentelijke politiek ("beetje saai") en praktijkvoorbeelden ("heel interessant!") reisden de raadsleden af naar de Kievitstraat.

Burgerschapsdocent Menno Oldenhof: "Zo'n gastles is een mooie ervaring voor onze studenten, ze waren allemaal enthousiast. Er waren zelfs een aantal studenten die aangaven dat ze interesse hebben om zelf actief te worden in de lokale politiek. De leukste gesprekken en discussies ontstonden vanzelfsprekend bij de praktijkvoorbeelden, bijvoorbeeld over het thema woningbouw. Logischerwijs wil je ze eerst iets vertellen over hoe de gemeente werkt en waarom er bepaalde procedures zijn, maar het gaat pas echt leven bij onderwerpen die studenten direct raken. En dat werkte goed: de thema's sloten duidelijk aan bij hun belevingswereld. Zo'n gastles is zeker voor herhaling vatbaar!".

Met deze conclusie vanuit Vonk stemmen Jildau en Mirjam en helemaal in. Jildau: "Erg leuk om via deze weg met jongeren in gesprek te gaan. In eerste instantie leek de politiek nog een ver-van-mijn-bed-show voor de meesten, maar dat veranderde snel toen we over lokale ontwikkelingen vertelden. Vervolgens kwamen de studenten zelf ook met onderwerpen die hen bezighouden. Zo'n gastles is zeker iets om voort te zetten en ik hoop dat jongeren zo het idee krijgen dat politiek ook iets voor hen is!" Mirjam: "Het kwartje viel toen we uitlegden dat politiek écht voor iedereen belangrijk is; dat het niet uitmaakt hoe oud je bent, wat je in het dagelijks leven doet of welke achtergrond je hebt. Vanaf dat moment waren ze er helemaal bij. Ik ga een volgende keer met plezier weer op pad!"

Raadsleden in de klas op Vonk
Raadsleden in de klas bij havo-studenten Vonk