Van rekenkamercommissie naar rekenkamer: afscheid oude leden en benoeming nieuwe leden

Gepubliceerd op: 09 november 2023 16:11

Tijdens de raadsvergadering van maandag 6 november namen Marcel van den Heuvel (voorzitter), Simone Bremer-Dijkhuis en Geert Mos afscheid van de rekenkamercommissie. Vanaf heden heeft gemeente Den Helder een rekenkamer, waarvoor tijdens dezelfde raadsvergadering twee leden zijn benoemd: Harmannus Kruizinga (voorzitter) en Timona Blom (lid). De procedure voor de aanstelling van een derde lid is in volle gang: naar verwachting zal de rekenkamer in december compleet zijn. Hieronder stellen Harmannus en Timona zich voor.

Harmannus Kruizinga: "Ik ben lang werkzaam geweest bij de (semi-)overheid, onder andere bij de Sociale Verzekeringsbank. Op zo'n plek besef je heel goed wat het grote belang is van 'je werk goed doen', voor miljoenen Nederlanders. Het zorgt voor grote betrokkenheid en gevoel voor rechtvaardigheid. Inmiddels ben ik met pensioen maar dat gevoel is blijvend en dat neem ik ook mee naar de rekenkamer. De taak van een onafhankelijk orgaan dat toeziet op een organisatie of hun beleid is mijns inziens heel zinvol. Van binnenuit bestaat toch het risico op een bepaalde bubbel, waarvan de landelijke toeslagenaffaire helaas een voorbeeld blijkt. Ik ben geboren en getogen in Noord-Holland, in de Zaanstreek. Tegenwoordig woon ik in West-Friesland en ik ben goed bekend in Den Helder. Ik kijk er naar uit om in de inhoud te duiken, maar ook om te onderzoeken waar processen wellicht geoptimaliseerd kunnen worden. En natuurlijk valt er altijd iets te leren!"

Timona Blom: Samen met mijn vriend en twee bonusdochters woon ik in Heerhugowaard. Ik werk als beleidsadviseur bij de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland. Op vrije momenten houd ik van sporten, naar het strand gaan en ik wandel graag met de hond. Ik zie het lidmaatschap van de Rekenkamercommissie als dienstbaarheid naar burgers, naar inwoners. We kijken mee of beleid tot het gewenste resultaat leid en kunnen advies geven over verbeteringen. Het is een mooi instrument voor de gemeenteraad om onderzoek te laten doen naar belangrijke thema's, zoals energiearmoede. Als lid wil ik me inzetten als een integere onderzoeker die het belang van inwoners voorop stelt. Ik kijk uit naar de samenwerking binnen het team, gesprekken met de politieke partijen en het sparren met onderzoeksbureaus om met elkaar de juiste vraag boven tafel te krijgen en zo een goede bijdrage te leveren."

Benoeming leden rekenkamercommissie
Op 6 november zijn Harmannus Kruizinga (voorzitter) en Timona Blom benoemd tot leden van de rekenkamer.